2025 tm 2027 – Internationaal project Men4Dem
(Men for Democracy)
De komende drie jaar werkt Dagmar mee aan een groot Europees Horizon onderzoeksproject, in samenwerking met zes universiteiten in Nederland, Duitsland, Zweden, Polen, Griekenland en Italië en de maatschappelijke koepel organisatie MenEngaged.
Samen zullen we het complexe vraagstuk van radicalisering, verharding en verwijdering onderzoeken en nieuwe ruimtes creëren voor inclusieve dialoog. Ons doel is om open, transformerende gesprekken te bevorderen die traditionele normen uitdagen en de weg banen voor een meer rechtvaardige en empathische toekomst.
Het project bestaat onder andere uit 2 nieuwe voorstellingen verweven met live wetenschappelijk onderzoek, een interactieve videoinstallatie met live wetenschappelijk onderzoek en een nieuwe vorm van LARP (live action role play) met live wetenschappelijk onderzoek.
.
2025 tm 2027 – Creating Connection through Arts-Based Research
Vanaf februari 2025 geeft Dagmar een nieuw vak voor Honoursstudenten van de
Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en Amsterdam University College
Engelstalig.
“In this Arts-Based Research (ABR) course, where traditional boundaries are challenged, you will rethink research and tackle complex issues through creativity.
In this course, you’ll learn how to combine artistic methods—like photography, sound, creative writing, artistic interventions, and drawing—with academic research. Unlike conventional approaches, ABR uses art as a tool for discovery, offering deeper insights and more human-centered solutions to societal challenges. By engaging with verbal and non-verbal, immersive experiences, you’ll connect with “the other” and spark curiosity about those who may seem distant or unfamiliar.
From day one, you’ll explore various creative methods, immediately experimenting and producing your own works to connect with others, inspire new perspectives and create meaningful engagement. Through arts-based reflection, you’ll refine your processes, learning how art communicates emotions and fosters empathy in ways with- and without words.
By the end of the course, you’ll develop a personal arts-based research project, presenting your findings in a final showcase that fosters real connections across divides.
This course equips you with unique tools to explore societal issues, expand your imagination, and integrate creative research into your broader academic journey.”
.
2024/ 2025 – Premiere Normality No More
Project over het vieren van de neurodivergente geest.
Voorstelling, verdiepend contextprogramma en live wetenschappelijk onderzoek in coproductie met Conny Janssen Danst en Ragazze Quartet ism onder andere de Universiteit van Amsterdam en Cordaan.
.
2023 /2024 – Premiere Huis G.
Theatertournee & Oerol festival
Project over intiem terreur: voorstelling, verdiepend contextprogramma met workshops en gesprekken èn live wetenschappelijk onderzoek ism onder andere de Radboud Universiteit en Universiteit van Amsterdam, Veilig Thuis en Blijfgroep.
.
2023 – Internationale premiere Invisible City
Freedom Festival Hull / Engeland
Interactieve Installatie rondom pijnlijke woorden.
.
2023 – Internationale reprise Instant Loneliness
Freedom Festival Hull / Engeland
.
2023 – Masterclasses Arts-based Research aan de Radboud Universiteit
Na het succes van de masterclasses in 2022 aan bachelor, master studenten en Honours studenten is Dagmar gevraagd om een Arts-Based Research Masterclass traject te ontwikkelen samen met kunstenares Madelinde Hageman voor de 3de jaar bachelors van de opleiding Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Radboud Universiteit.
Het vak begint in Nederland (5 tot 10 dagen) waarna er van op afstand 6 weken begeleid wordt tijdens het onderzoek van de studenten in India, Suriname en Nederland. Feb tm april 2023
.
2023 – Via Berlin Academie & Master Muziektheater ArtEZ
Voor het derde jaar op rij geeft Dagmar een masterclass traject voor de studenten aan de master muziektheater aan ArtEZ.
In 2023 start de masterclass met een intensieve training van 12 dagen voor de 1ste- en 2de jaars samen, die dagmar samen geeft met musicus Oene van Geel.
Hierna worden de 1ste jaars tm juli verder begeleid in het creëren van een muziektheater performance voor het Over het IJ festival 2023.
.
2023 – Arts-Based Research programma en Symposium
Dagmar organiseert met de Via berlin Academie de Practicum-maand voor de opleidingInterdisciplinaire Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam: een speciaal Arts-Based Research programma en Symposium rondom (in)tolerantie, voor 300 studenten.
.
2023 – Openingscollege Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen
Dagmar geeft 4x openingscollege aan in totaal 300 studenten voor het vak Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.
.
2023 – Data reveal Acts of Citizenship
Op verschillende plekken verschijnt de publicatie van èn organiseert Via Berlin debat rondom de resultaten van het grote live onderzoek dat verweven was met de voorstelling Acts of Citizenship (zie www.viaberlin.nl voor de hele publicatie). Ook worden we op diverse plekken uitgenodigd als gastsprekers om te vertellen over de bijzondere resultaten en deze nieuwe methode.
Via berlin Academie ism 7 wetenschappers van het Hot Politics Lab en 40 studenten van de opleidingen sociologie en Psychologie van de Universiteit van Amsterdam.
.
2022 2023 – Acts of Citizenship
Muziektheater & live wetenschappelijk onderzoek in één over de vraag ‘ingrijpen of niet ingrijpen?’ bij grote internationale problemen en valt empathie te manipuleren? Oerol en Theatertournee.
.
2022 – Gastspreker Symposium ‘IMPACT LEARNING’
georganiseerd door het Instituut voor Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam
.
2022 – Gastspreker tweedaags Symposium Engeland
Creative Practice on hot social topics & Arts-Based Research
Freedom Festival Hull, Engeland
.
2022 – Nieuwe beoordelingsmethode Masterscripties Radboud universiteit
op basis van Arts-Based Reflection
Dagmar wordt gevraagd om met haar team mee te denken over een nieuwe beoordelingsmethode voor master-scipties bij de opleiding Antropologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
In juni 2022 worden de eerste studenten aan de hand van deze nieuwe methode daadwerkelijk beoordeelt. het Via berlin team wordt gevraagd om mee in de beoordelingscommissie te zitten.
.
2022 – Ontwikkeling Nieuwe lesmethode ‘IMAGINE’
Dagmar wordt gevraagd door het Instituut van Interdisciplinaire Weetenschappen
(verbonden vaan de Universiteit van Amsterdam) om een nieuwe lesmethode te ontwikkelen voor de Honors-studenten bij het vak The Next Great Small Transformation
.
2022 – Masterclass voor Honours studenten Radboud Universiteit
Dagmar is na het succes van haar masterclass in juli 2021, teruggevraagd om weer een masterclass te geven aan de honours-studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen.
De studenten komen van een veeltal verschillende opleidingen: rechten, filosofie, Transnational Ecosystem-based Water management, Medische Biologie, Globalasation Migration & Development, Wiskune, Religiewetenschappen, Comparative Politics, Artificial Intelligence, Particle & Astrophysics, Environment & Social Studies, Culturele Antropologie, Cognitieve Neuroscience, Geneeskunde en Sociologie
.
2022 – Via Berlin Academie & Master Muziektheater ArtEZ
Na het succes in 2021 is Dagmar gevraagd weer een masterclass traject te geven voor de studenten aan de master muziektheater aan ArtEZ.
In 2022 start de masterclass met een intensieve training van 7 dagen voor de 1ste- en 2de jaars samen. Hierna worden de 1ste jaars tm juli verder begeleid in het creëren van een muziektheater performance voor het Over het IJ festival 2022.
.
2022 – Officiële oprichting van de Via Berlin Academie
Dagmar Krijgt met Via Berlin voor drie jaar subsidie van zowel het VSB fonds als van Stichting Doen, voor het verder uitwerken van de Via Berlin Academie.
Hierin werkt Dagmar structureel samen met de Universiteit vav Amsterdam, de Radboud Universiteit en ArtEZ hogeschool voor de Kunsten.
Zie vooral ook www.viaberlin.nl
.
2022 – Masterclasses Arts-based Research aan de Radboud Universiteit
is Dagmar gevraagd om een Arts-Based Research Masterclass traject te ontwikkelen samen met kunstenares Madelinde Hageman voor de 3de jaar bachelors van de opleiding Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Radboud Universiteit
.
2022 – Reprise Instant Loneliness
Deel drie van het drieluik ism Cello Octet Amsterdam gemaakt tijdens de corona pandemie, gaat weer in reprise en wordt overladen met ontroerde reacties
.
2022 – Openingscollege Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen
Dagmar geeft 4x openingscollege aan in totaal 300 studenten voor het vak Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam
.
2021 – Masterclass voor Honours studenten Radboud Universiteit
Dagmar is gevraagd een speciale masterclass te ontwikkelen voor de honours-studenten van de Radboud Universiteit te Nijmegen.
.
2021 – Via Berlin Academie & Master Muziektheater ArtEZ
Dagmar is gevraagd een masterclass traject te ontwikkelen voor studenten van de master muziektheater aan ArtEZ hogeschool en Universiteit.
De masterclass begint met een intensieve training van 7 dagen voor de 1ste- en 2de jaars van ArtEZ hogeschool en masterstudenten van de universiteit samen.
Hierna werden de master studenten van de Hogeschool nog verder door Dagmar begeleid tm juli, in het creëren van een muziektheater performance voor het Over het IJ festival.
.
2021 – Openingscollege Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen
Dagmar geeft 4x openingscollege aan in totaal 300 studenten
voor het vak Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam
.
2021 – Reprise Instant Loneliness
Deel drie van het drieluik ism Cello Octet Amsterdam gemaakt tijdens de corona pandemie en wordt overladen met ontroerde reacties
.
2021 tm 2024 – Via Berlin krijgt opnieuw Meerjaren subsidie
Dagmar krijgt met Via berlin voor de tweede keer meerjarensubsidie van het Fonds Podiumkunsten en meerjarensubsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten, VSB fonds en Stichting DOEN
.
2020 – Instant Loneliness
Deel drie van het drieluik ism Cello Octet Amsterdam speelt tijdens de corona pandemie en wordt overladen met ontroerde reacties.
.
2020 – Openingscollege Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen
Dagmar geeft 4x openingscollege aan in totaal 300 studenten
voor het vak Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam
januari 2020
.
2019 – Bejubelde Jubileum voorstelling LOST TANGO
10 jaar Via Berlin wordt gevierd en gemaakt ism Orkater en het Ragazze Quartet
grote zaal voorstelling overal uitverkocht
.
2019 – Openingscollege Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen
Dagmar geeft 4x openingscollege aan in totaal 300 studenten voor het vak Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam
.
2018 – Twee Internationale YAM-awards
De choreografie ‘ SHADOW MUSIC ‘ die Dagmar in 2017 maakte met de 25 musici van het Norwegian Chambre Orchestra te Oslo is bekroond met 2 prestigieuze Internationale YAM-Award;
Best Large Ensemble èn Production of the year 2018!
.
2018 – Hoofdrol in Russische voorstelling
Eind november 2018 repeteert Dagmar in Moskou voor de bijzondere voorstelling IN TOUCH, die na veel succes in Moskou, Londen en Parijs, begin december haar Nederlandse en Belgische première zal beleven. De voorstelling werd bekroond met een Gouden Masker.
.
2017 – Breaking the Silence – naar China
De Voorstelling BREAKING THE SILENCE van VIA Berlin ism met het Berlage Saxophone Quartet is uitgenodigd om te komen spelen op het grote Theater festival van Wuzhen.
Van 14 tm 23 oktober gaat Via Berlin op tournee en zal de voorstelling 5 keer in China spelen met boventiteling in het Engels en Mandarijn.
.
2020 tm 2023 – Instant Loneliness
Derde deel van het Instant-drieluik van Via Berlin in co-productie met Cello Octet Amsterdam. Concept, tekst en spel o.a. Dagmar Slagmolen. Co-regie Dagmar Slagmolen & Choreograaf Pim Veulings
Internationale premiere Freedom Festival Hull/ Engeland september 2023.
.
2012/ 2020 – Cellostorm toert nog steeds met veel succes door Europa!
Gevierde Muziekvoorstelling i.s.m. Cello Octet Amsterdam. Genomineerd voor de Europese YEAH award 2015 en de Mondiale YAMA award 2013. Toert nog steeds met veel succes door europa. Zo stonden we meerdere keren in verschillende steden in Duitsland, Luxemburg, Lichtenstein, België, Polen en Italië. Concept, muzikale dramaturgie en regie Dagmar Slagmolen.
.
2019 – Bejubelde jubileum voorstelling Lost Tango
voor het tienjarig jubileum van Via Berlin maakten wij samen met Carel Kraayenhof, het Ragazze Quartet, Orkater en Meral Polat een grote zaal voorstelling die zowel op Oerol als in de theaters vol lof werd ontvangen. Spel o.a. Dagmar Slagmolen, concept Via Berlin, Regie Ria Marks.
.
2018 – Shadow Music: wint 2 Internationale YAM-awards!
Voor mijn Tweede Noorse Enscenering maakte ik een nieuw muzikaal arrangement en een unieke choreografie voor Schönbergs Verklärte Nacht voor het Norwegian Chambre Orkestra; 25 bewegende en uit het hoofd spelende strijkers volledig in kostuum. Dit werd bekroond met 2 Internationale YAM-awards: Best Large Ensemble èn Production of the year 2018!
Wereldpremière 2017 te Oslo/ Noorwegen. Met veel dank aan de Fast Forward Beurs van het FPK en Oorkaan.
.
2018 – Instant Love
Over de vreselijke wereld van mensenhandel waarin iedereen op een bepaalde manier vast zit in een vreselijk web. Tweede deel van het instant-drieluik van Via Berlin in co-productie met Cello Octet Amsterdam. Spel o.a. Dagmar Slagmolen, Concept Via Berlin, regie Ria Marks.
.
2017/ 2021 – Feledragen: Genomineerd voor Internationale YAM-awards!
Voor mijn Eerste Noorse Enscenering maakte ik een spannende multidisciplinaire Muziekvoorstelling familie voorstelling met multi musicus, danser en kunstenaar Andreas Ljones. Deze voorstelling werd in 2021 genomineerd voor de internationale YAM-awards voor Best Small Ensemble. Met veel dank aan de Fast Forward Beurs van het FPK en Ooraan.
Première januari 2017, reprises tm 2021.
.
2017 – Breaking the Silence – naar Kosovo & Rusland
Nieuwe Muziektheatervoorstelling van Via Berlin ism Berlage Saxophone Quartet.
Internationale première Pristina/ Kosovo mei 2017. Première Oerol festival juni 2017. Daarna naar het Grachten festival en een theatertournee langs de Nederlandse theaters. volgenden een tournee naar Rusland (Moskou & St Petersburg) en naar China. Spel Dagmar Slagmolen, Concept Via berlin, regie Ria Marks.
.
2017 – Het Griezelorkest
Een komische en griezelige muzikale familievoorstelling ism het Rotterdams Philharmonisch Orkest & het Residentie Orkest. Concept, tekst en regie Dagmar Slagmolen.
.
2016 – De Meester & Margarita
Op uitnodiging van de Cellobiënnale maakte ik een moderne muziektheater versie van het beroemde boek van Michail Boelgakov voor 10 musici, voor de Take Five serie van de Cellobiënnale 2016 in co-productie met het Conservatorium van Amsterdam. Concept, muziekdramaturgie en regie Dagmar Slagmolen.
.
2016 – Instant Happiness
Over het leed dat de consumptiemaatschappij bij zijn eigen volgers te weeg brengt. Deel 1 van een nieuw drieluik met Cello Octet Amsterdam ism Via berlin. Concept en regie. Premiere Oerol 2016
.
2016 – Hoge Noodt
Poëtische Muzikale familievoorstelling over vuil en viezigheid ism Wishful Singing en Oorkaan. Concept en Regie Dagmar Slagmolen. Toerde door Nederland en Luxemburg. Première okt 2016
.
2016 – OOIT
Nieuwe eigen tekst voor een Bellevue Lunch voorstelling door Via Berlin. Spel dagmar Slagmolen en Rosa Arnold, regie Paul van der Laan. Première maart 2016.
.
2016 – Meneer Tobias en het zwarte monster
Muziekvoorstelling voor kinderen, ism Oorkaan. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Première juni 2016
.
2015 – Comfortzone
Nieuwe Muziektheatervoorstelling van Via Berlin in co-productie met het Ragazze Quartet. Nieuw tekst Dagmar Slagmolen, spel Dagmar Slagmolen, Gerindo Karthadinata en het Ragazze Quartet. Regie Ria Marks. Première september 2015.
.
2015 – Naledi Theatre Awards category best “cutting edge” production
Muziektheatervoorstelling over het bijzondere leven van Michael Matlela Masote. Concept, tekst en regie Dagmar Slagmolen. Ook maakte ik hiervoor een nieuwe bewerking van Handels Messiah. Co-productie tussen Orkater, Via Berlin & Zuid Afrika (Bloemfontein, Soweto, Grahamstown NAF). Première juli 2015 tijdens het National Arts Festival in Grahamstown Zuid Afrika.
.
2015 – Dead End
Muziektheatervoorstelling van Via Berlin. Dagmar Slagmolen in co-creatie met vormgever Michiel Voet, componist Sytze Pruiksma en acteur Gerindo Karthadinata. Première Oerol 2015.
.
2012/2015 – Genomineerd voor Europese YEAH-award
Muziekvoorstelling ism Cello Octet Amsterdam. Genomineerd voor de Europese YEAH award 2015 (en de Mondiale YAMA award 2013). Concept en regie Dagmar Slagmolen. Première 2012, toert sindsdien met veel succes door europa.
.
2014 – ’15 – Enkele Reis Mars
Muziekvoorstelling voor Calefax rietkwintet. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Toerde door Nederland, Duitsland en België. Première januari 2015.
.
2014/ ’15 / ’16 – Roaring Twenties meermaals in reprise
Enscenering en regie voor Calefax Rietkwintet & sopraan Cora Burggraaf. Na het succes in Nederland en Engeland (Wigmore Hall) ging de Roaring Twenties nogmaals in reprise langs de Nederlandse concertzalen met extra repertoire.
.
2014 – Charlotte Köhlerprijs voor Via Berlin
Toekenning Charlotte Köhlerprijs 2014 voor het 1ste oorlogsdrieluik van Via Berlin: ‘Een mond vol zand’, ‘Vanaf nu heet je Pjitr’ en ‘Home Sweet Home’. Aan deze prijs was een bedrag van €30.000 verbonden.
.
2014 – Foodlifecrises
Muziekvoorstelling voor de Parade met het Ragazze Kwartet, Nora Fisher en Remco Menting. Muziek Morris Kliphuis. Première juli 2014.
.
2014 – The sound of Running
Route jong Talent: festival voorstelling voor Festival Klassiek & het Grachtenfestival. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Beelden i.s.m. Karst Janneke Rogaar. Première juni 2014.
.
2014 – De muren hebben oren
Prachtige poëtische Muziektvoorstelling in opdracht van het Nederlands Blazers Ensemble, met het NBE Jong. Première maart 2014.
.
2014 – Far from Home
Grote Theatrale Enscenering voor het Nederlands Kamerkoor & Calefax Riet quintet, grote zaal. Première maart 2014.
.
2014 – Regie Jubileum concert Nederlandse Fluitacademie
Theatrale enscenering grote Zaal Vredenburg, met 500 fluiten, Eric Vloeimans en Thijs van Leer, november 2014 te Utrecht.
.
2013-’14 – Jubileum Voorstelling met Amsterdam Baroque Orchestra
Familie muziekvoorstelling Oorwurm, ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van Ton Koopman. Met het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman. Regie Dagmar Slagmolen. Première februari 2014. Reprise Oktober 2014.
.
2013 – Het Kleine Nachtorkest
Muziekvoorstelling met het Brabants Orkest. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Première februari 2014.
.
2013 – Muziektheatervoorstelling Amsterdam Sinfonietta
Muziektheatervoorstelling ‘Wie zet ’s nachts de sterren aan?’ voor Amsterdam Sinfonietta/ Concertgebouw Amsterdam. Concept en Regie Dagmar Slagmolen. Première oktober 2013. Meerdere malen in reprise genomen tm 2022
.
2013 – Kreutzersonate
Bewerking gemaakt van boek naar een muziek-theatermonoloog iov het Ragazze Kwartet, gespeeld door Porgy Franssen. tekst en regie Dagmar Slagmolen. Première augustus 2013.
.
2013 – Home Sweet Home
Muziektheatervoorstelling Via Berlin, deel 3 Oorlogs-drieluik. nieuwe tekst en spel Dagmar Slagmolen. Première 2013.
.
2012/2013 – Genomineerd Mondiale YAMA-award
Muziekvoorstelling ism Cello Octet Amsterdam. Genomineerd voor (de Europese YEAH award 2015 en) de Mondiale YAMA award 2013. Concept en regie Dagmar Slagmolen.
.
2012 – Kerst met Karin
Enscenering van het Nederlands Kamer Koor en Karin Bloemen. Premiere december 2012.
.
2011 – Duif
Bellevue Lunchvoorstelling. geschreven samen met schrijfster Evianne Lamme. Daarna ook zelf gespeeld. Première december 2011.
.
2010/2011 – Vanaf nu heet je Pjotr
Muziektheatervoorstelling Via Berlin/ Orkater De Nieuwkomers, deel 2 Oorlogs-drieluik. Nieuw geschreven eigen tekst en spel Dagmar Slagmolen. Première 2011. Speelde in Nederland en Brazilië.
.
2009/ 2010 – Een Mond Vol Zand
Muziektheatervoorstelling Via Berlin/ Orkater De Nieuwkomers, deel 1 Oorlogs-drieluik. Nieuw geschreven eigen tekst en spel Dagmar Slagmolen. Première 2009. Speelde in Nederland en Engeland.
.
2005 – Waar bloed niet kruipen mag
Eigen afstudeerfilm voor Toneelschool Arnhem. Concept, tekst en regie Dagmar Slagmolen. Première juni 2005.
.
2004 – Medea’s Handen
Concept, eigen nieuwe tekst en spel Dagmar Slagmolen. Muziektheatervoorstelling obv Paul Koek. Première juni 2004.
.
2003/2004 – Machteloos Vermoeden
Solo met eigen nieuwe tekst obv Fred Goessens. Première januari 2000, opgenomen in het TAMTAM van Toneelgroep Amsterdam.